söndag 22 maj 2011

Det här med genus och fria val.

Det började med en artikel i SvD om ifrågasättandet av den fria leken i förskolan/skolan. Att den fria leken inte alltid är varken fri eller bra, utan istället cementerar både könsroller och osympatiska beteenden.

Av någon anledning ledde denna artikel till sjukt starka reaktioner bland liberala fundamentalister som började skrika sina vanliga tröttsamma överförmyndieriharanger. "Ingen ska komma och bestämma över mig/mina barn"...yada yada. (Som om vi inte redan lever i ett samhälle som bygger på gemensamma lagar, regler och politisk valda som förslår vad som är bättre eftersom vi annars hade levt i anarki.)

Det blev radiodebatt och mer debatt i tidning och på bloggar. Tinni Ernsjöö Rappe som skrivit artikeln blev bespottad och dödshotad (!).

För det första. Var kommer allt hat ifrån? Och för det andra. Hur kan genus vara så provocerande? Varför vill man inte att barn ska få alla möjligheter istället för bara de som vi tycker tillhör det kön barnet har? Hur kan jämställdhet och feminism vara så hotande? Retoriska frågor, för jag vet ju svaren. Men ändå. Jag har så svårt att förstå vuxna människors reaktioner, en liksom total regression. Och varför? För att ett par forskare och genusvetare i en artikel ifrågasätter om den fria leken alltid är så bra. Är det inte bättre att vi styr in barnen att prova olika saker så att de senare får den verkliga friheten att välja själva.

Jag blir så sjukt trött på liberaler som med retorisk akrobatik hyllar det fria valet som teoretisk princip och in absurdum men helt verkar sakna insikt om att vi faktiskt inte lever i ett vakuum utan i en verklighet där val redan är gjorda och i högsta grad styrda.

Och ovanpå allt detta feministhataren Pär Ström (alltid dessa samma människor i debatten som får så sjukt mycket utrymme) som äntligen får ett vettigt svar på tal.

Ja, jösses.

3 kommentarer:

Kajsa sa...

Kan inte annat än att hålla med. Fria val, fria val, fria val. Jag hatar uttrycket fria val och individens valfrihet eftersom det i de allra flesta fall inte rör sig om något fritt val alls i praktiken. Det är bara en massa ord.

K sa...

Heja dig! Vad bra du beskriver denna sjuka debatt. Det är otäckt. Jag tror att rädsla föder hat. Men vad är de rädda för?
Har dessutom kommit över denna blogg, vill egentligen inte sprida, för all uppmärksamhet är väl bra uppmärksamhet (för henne alltså) men det hon skriver är så märkligt.
http://tanjabergkvist.wordpress.com/

Ha det bra och fortsätt skriva!

Maria sa...

Det är så härligt att läsa din blogg, du tar upp så bra saker!

För mig som inte haft"genusglasögon" så länge, men som nu börjar se saker på ett annorlunda sätt, fick dejavu upplevelser när jag var på en HBT föreläsning häromdagen och hörde samma "försvarstal" som när jag varit på föreläsningar om jämställdhet och genus!