onsdag 4 maj 2011

Uslast

Uselheters uselhet.
Usla möten som leder till ingenting.
Usla mammaegenskaper där jag ömsom vrålar, ömsom bönar och ber för att slutligen vråla UUUUUUUUUUT! med dörren öppen samtidigt som grannen mittemot öppnar sin och stirrar förskräckt på mig.
Usel stresshjärna som smäller igen smäcklåsdörren utan att ha lagt över nycklarna från sommar- till vinterjackan.
Usel hustru som därför ringer och gråtskäller på maken.
Usel anställd som köper sms-biljett för att jag inga pengar har som utelåst.
Usel karriärutveckling trots svinhårt arbete.
Usel social förmåga för närvarande, borde ringa mina vänner men orkar inte.
Usel mamma (igen) som är trött och sur på kvällarna och mest bara vill att barnen ska somna.
Usel semesterplanerare som inte orkar/hinner/prioriterar att planera upp semestern.
Uselt guldfiskminne som inte minns sonens läxor och dotterns matsäckar.
Usel to-do-list som aldrig krymper.
Usel relativism som ger mig ångest eftersom jag borde vara sjukt tacksam osv.
Uselt uselt uselt väder som gör mig deppig och uslare än uslast.

16 kommentarer:

Annika sa...

Hundraprocentig igenkänningsfaktor på samtliga punkter. Vad f-n ska man ta sig till!?

Tjockalocka sa...

Vet ej! Jag vill bara skita i allt och köpa en enkel resa till Västindien.

k. sa...

vädret ska bli bättre till helgen :-)

Gafflan sa...

Kram.

Tjockalocka sa...

Tack K! :-)

fina sa...

Right there with ya. Igenkänning japp. (Tror det är igenkänningen som gjorde att jag hamnade som läsare av din blogg. man gillar att känna att man inte är ensam.)
Mest dåligt samvete för barnen. tid med barnen. kommaihåg utflykter. planera semester och borde vara mer tacksam för det mesta. Men du har ialalfall ett jobb du trivs med. Jag söker med ljus och lykta efter nytt!

Malinka sa...

Du är inte usel.

Du är både under- och överutnyttjad på jobbet (hjärnan under-, din fysiska närvaro över-), monetärt och uppgiftsmässigt underskattad.

Du är trött. Då får du svårt att hålla saker i huvudet, ta motgångar och ha tålamod och göra mer än bara det absolut nödvändiga.

Du har den konstiga idén att du inte får vara trött, sur och ilsken.

Var lite snäll mot dig själv. Eller låt maken!

Aggie sa...

Jepp. Har det samme her. Usselheten sprer seg, visstnok. Ingen kommer unna...Men jeg vil ha en billett til Karibiske havet.

Tjockalocka sa...

Malin, du är klok.
Ja, det här med positivismen tär mig. Att man ska vara så glad och tacksam, och 'inget blir bättre för att man klagar yada yada'.
Jag är trött och ledsen. Jag vill vara trött och ledsen. Just nu. fast jag lever i ett i-land.
Och jobbet, ja. Jo jag trivs. Men. Osv. Chefer som silar mygg och sväljer kameler (NEJ, du får inte gå den där utbildningen för X tkr, men du får gärna driva projekt för XXX Mkr). Och barnen. Som man ju vill vara med, fast ändå inte orkar vara tålmodig med när man (jag) är det. Tack för delning! :-)

JsN sa...

Jag tror vi alla känner oss så ibland. Vädret gör inget bättre tom jag med min soliga vinter i bagaget har påverkats negativt av bakslaget

Kajsa sa...

Ungefär samma läge här. Varför tror du jag tröstshoppade på lunchen? :-)

Och så har jag ett tråkigt jobb. Börjar jag inse. Det har potential att vara hur spännande som helst, men jag har tamejfan inte ett enda av de förutsättningar som behövs för att lyckas. Och då prokrastinerar jag. T ex genom att kommentera bloggar på arbetstid...
Fast jag vill inte vara föräldraledig p g a mitt tråkiga jobb. Bara ledig. Utan barn.

Det ska bli sol och varmt igen på fredag tydligen.

Jos sa...

konkret förslag för att värma din frusna själ, som inte alls är usel, men det vet du. har diskterats förr, men inte konkretiserats, men i övermorn?:

fredagssimning till klassisk musik i nedsläckt simhall samt bastu efter jobbet. därefter ädla bubblor, bättre middag. med saunamästarinnan, om hon inte hunnit åka söderut. funkis?

Livet just nu sa...

Usel? Du är väl som de flesta av oss. Bara människa. :-)

Var snäll mot dig själv!

Anonym sa...

Har du läst bitterfittan? bästa boken. Du är inte usel. Du är en fin människa. kram

Anonym sa...

Men du, sa vi inte något om franska jaktslott och sådär?

Det är mitt enda hopp just nu!

Tjockalocka sa...

Ah. Franska jaktslott. It is!