söndag 15 maj 2011

Gris

Idag står Dragen Gris på menyn, och den behöver börja tillagas pronto. Sex timmar i lågtempad ugn, i nån slags rökig BBQ-sås, och den lär den tydligen falla sönder i gudomliga trådar.
Jakten på chipoteln inleddes igår, och lokaliserades efter många missförstånd runt pastahyllor och annat trams, till texmexhyllan. Såklart! Förr en ovanlig chilisort, nu i var mans fredagsmys osv.

I övrigt: Mello är ingen mello. Det är en säkerhetspolitisk taktiksoppa.

Och det regnar. På mina nya pelargoner som förmodligen kommer dö drunkningsdöden.

Trevlig söndag!


- Posted using BlogPress from my iPhone

8 kommentarer:

Malinka sa...

En gång gjorde jag entusiastiskt nog egen chipotlepasta. Helt onödigt, texmexmärkets är fullt duglig.

Jättegott "kryddsmör" till gott köt blir det om man blandar chipotlepasta i smör. För ni får väl över av burken. Som iofs håller länge.

Tjockalocka sa...

Bra tips! Jag undrade just om även denna burk skulle dö mögeldöden i kylen...

JsN sa...

Jo, men nu när min burk tog slut (av dragen gris) så visade det sig åter att texmexhyllan inte längre innehåller chilipotle. Jag har haft sådan i kylen i en herrans massa år, men det gäller att passa på att köpa när butiken behagar ha det hemma för det är inte alltid.

JAg tycker spriten i bbq-såsen gör det ännu roligare att kalla grisen dragen

Tjockalocka sa...

Ha ha, ja! Men du som är expert - det står 4h i receptet men du kör 6? Jag är just nu inne på femte timmen. Mkt spännande!

JsN sa...

Minst sex. Man ska bara peta på den för att den ska falla i bitar.

Blev det bra?

Tjockalocka sa...

Ja, det blev fantastiskt! Kommer definitivt göras igen. Tror den stod inne 5,5h, och den föll nästan sönder, men den kunde nog stått ett tag till. :-)

JsN sa...

Jag tror inte den kan stå för länge! *ler*

Jo och det där kryddsmöret Malin pratar om är gudomligt på kokt/grillad majskolv

Annika sa...

Det blir inte mycket bättre än långlagad gris. Livskvalitet!