måndag 14 februari 2011

Tankar

Vattenångan står som ett amerikanskt jultomteskägg ur skorstenen borta på Värtaverket. Jag har sett det driva förbi hela natten. Rimfrost på fönstren och i bilen som skulle parkeras om imorse. (Jag hatar att parkera om bilen och gör det bara i yttersta nödfall när herr C är bortrest. Och måste jag så gör jag det mitt på dagen när gatorna är som tommast.)

Förskolan aviserar på morgonen om köldchock och därmed innelämning för första gången på flera år. Lovikamössan kliar i pannan och näsan är röd och liksom bedövad. Dotterns overall prasslar av förfrusen polyester.

Utmanar mig själv i läsning, först en historisk roman om romarrikets uppgång och fall, sedan en rätt dåligt översatt biografi av John Lennons första fru Cynthia. Båda roar mig måttligt och utgör således en litterär utmaning.

All denna vinter utvecklar hos mig en patologisk hangup på sommaren. Semester. Sol. Värme. Sommar. Lantställen. Franska rivieran. Rosévin.

Kan vi inte hitta på nåt kul?

4 kommentarer:

scytale sa...

Jaadu, varför inte ett sydfranskt jaktslott?
http://schirren-partners.com/objekt/000711b.asp
Eller något längre från Medelhavet:
http://schirren-partners.com/objekt/000556b.asp

Tjockalocka sa...

Åhåhå, gärna ett sydfranskt jaktslott! :-)))

fd +1 trappa sa...

Jag gillade det andra alternativet bättre känner jag. Underbart vackert. Undrar bara hur länge man kan hålla skenet uppe att man faktiskt är på kontoret när man i själva verket jobbar remote från Frankrike?
Men det är ju inte mitt problem Jennie, det löser ju du, jag kommer gärna på besök!

Kram kram!

Tjockalocka sa...

Ja, sånt löser jag! Välkommen! ;-)