onsdag 18 augusti 2010

Motsatsen till tysk internatskola

Jag vet inte om det hänger ihop med min tvåveckors-PMS, men alltså, den här inskolningsgrejen.
Skolan är hunky dory och jättemysig. Skolgården en skyddad oas med berg i dagen och yada yada.
Men liksom förvirringen och bristen på tydliga budskap och detta inskolningsprogram som verkar designat mest för personalen själva.

Således möttes fyrtioåtta -04:or och lika många (minst) föräldrar i ett småkaotiskt mingel där ingen riktigt visste vad som skulle hända. Ett upprop värt ett Puffshirtlady-pris för all del, men sen var det oklart om föräldrarna skulle gå ut, och isåfall hur länge dom skulle stå och hebba i foajén, när dom skulle komma tillbaka, ifall det fanns fika även till oss och sen en uppmaning att fritids ju visserligen finns, men helst inte bör utnyttjas såhär i början. För sexåringar som just varit hemma hela sommarlovet orkar visst bara två timmars lek med nya kompisar.

Och vi som faktiskt tänkt använda oss av fritids, som vi gjort sen i måndags, fick liksom viska fram det, utom hörhåll.

Men good for us då. För när alla inskolningsföräldrar kommit och hämtat sina telningar klockan elva på förmiddagen fick dom få (5) som var kvar premiäräta i skolmatsalen, leka själva på hela skolgården och spela vilka spel dom ville. Med fem fröknar.

Jag vet inte om jag härdats i utomlandet, men jag tycker det är en smula överdrivet att tvåtimmarsinskola sexåringar, må så vara att väggarna är nya.
Well, så är jag ju också för skoluniform och betyg i nit och redlighet.

12 kommentarer:

Malinka sa...

Vårt upprop var uppstrukturerat, men innehöll en oförklarlig utdelning av glass. Nu tillhör vi inte dem som blir brydda av glass på vardagen – vilket några föräldrar verkade bli – men det fyllde verkligen ingen funktion alls. (Och det stod en Hemglass-bil på skolgården, hallå reklam!!!)

Det där med inskolningen gör oss däremot brydda. En timme i dag, tre timmar på torsdag och fredag, 6 timmar på måndag och sedan "barnets ordinarie tider men hämta gärna tidigt första veckorna!". Gah.

Kajsa sa...

Instämmer. Trevligt och vänligt var det i skolan idag men budskap? Tydlig information? Nej knappast. Däremot gott om blanketter som verkar skapade på 70-talet. Kommunikatören i mig lider och vill styra upp det hela.

Vi hade 1,5 timmes inskolning idag, första dagen. Ungarna kunde inte riktigt förstå att det var slut sen, mycket märkligt tyckte de! Och jag.

Aggie sa...

Merkelig! Her i Norge begynner man på Fritids og skole, og sånn er det med det!
Innskolningen består av litt kortere skoledager, de første to dagene. Men så mener man at alle har godt av å begynne med de riktige rutinene. Og det gikk bra det.

Annika sa...

Inskolning på sexårs, det förväntar jag mig ska ske underslutet av vårtemninen innan barnen startar. Så var det när vår äldste skulle börja sexårs hösten-08. Då fick barnen ett inskolningstillfälle med förskoloan, och därefter tre inskolningstillfällen med förälder, varav det sista inbegrep lunch i matsalen.
I år var det kaos med det fantastiska intagningssystemet som vi ju haft erfarenhet av, och därför hanns det bara med ett enda inskolningsbesök med förälder. Nu är detta inte någon big deal för oss föräöldrar, eftersom lillasyster ju varit och hängt i storebrors skol- och fritidsmiljö i två år. Idag blev jag emellertid ganska matt när det under uppropet beskervs att vi i morgon ska lämna barnen 08.30, och sedan stanna kvar med dem, få en massa papper och så satt säga skola in dem. Jag hade tänkt att vi skulle lämna tjejen på fritids 07.40, that's it. Jag meddelade dock personalen att jag inte var intresserad av att stanna fram till lunch (!!!), och att jag ville begagna mig av fritids på eftermiddagen. Någon måtta får det vara!

Tjockalocka sa...

Å skönt!
Jag trodde nästan det var jag som var hjärtlös och knäpp som vill börja jobba/skola på riktigt. :-)

fd +1 trappa sa...

Vad har rubriken med saken att göra?

Malinka sa...

Ja, det är ju det där också: Man har ju arbete också! Verkar visst vara okänt fenomen att föräldrar har det.

Eva sa...

Men det måste ju vara skönt om bara väggarna är nya, och inte 28 barn, ett antal vuxna och alla rutiner.

Själv tycker jag att det är väldigt trevligt att få lite extra vardagstid med 6-åringen i samband med inskolningen. Jobba kan jag göra nästa vecka.

Christel sa...

Oj, det låter smått hysteriskt.
Vi hade ingen inskolning på 6-års. De hade ju träffats en gång på våren så det var bara att köra igång.
In i skolan och lämna barnen - fröken tog över. Inga problem alls.

Kajsa sa...

Och jag insåg just att inte ens på måndag (EFTER den tre dagar långa inskolningen) är det som vanligt. Nej då börjar de klockan tio och det finns inget fritids på morgonen.

Men tjena. Jag har just haft sju veckors sommarledighet, tror knappast det är läge att glida in vid halv elva... Suck.

Tjockalocka sa...

+1 trappa: Du har inspirerat mig! Och rubriken för att jag gissar att inskolningen på en tysk internatskola knappast är en tvåveckorslång "9-11, 9-13"-historia.

Eva: Jo visst. Men så känner inte jag. :-)

JsN sa...

Upprepar mig här. Inskolningen för min dagisbytande treåring är fyra dagar 9-15...