torsdag 19 augusti 2010

Men jag ligger ändå i lä

Och när jag stod där vid klassrummet och skulle fylla i dagens skämshämt-tid av sonen, hör jag en pappa fråga med hög röst: -"Jaha, har ni öppnat fritids nu då?" Fröken: -"Eh... joo, det har vi ju..." Pappan: -"Jaha, vad bra! Då hämtar min fru klockan fem!"

Total tystnad. Och de båda pedagogerna blev alldeles vita i ansiktet. Sen: -"Öh, ja, alltså, det... alltså, vi rekommenderar ju att man hämtar tidigare nu första veckan så..." Pappan: -"Jaha? Vad är det då? Halv fem? Fyra?" Fröken: -"Ja... senast fyra då. Senast!" Fortfarande en smula tagen över denna fräckhet i utmaningen av deras inskolningsschema.

Jo men jag kan ju fatta det.
Men det är ändå uppfriskande.

5 kommentarer:

JsN sa...

Herregud, jag skolar in min treåring på nytt dagis den här veckan och det är tuffare schema än vad era skolbarn verkar ha!

9-15 tisdag till fredag. Föräldrarna med efter behov. Resultat: Vi gick båda vid halv ett i tisdags eftersom pytte vägrade sova inne på madrass. I onsdags gick jag vid halv elva och hämtade 15, idag gick jag vid kvart i tio och hämtade 15, imorgon normal lämning fast vid nio och hämtning 15. Nästa vecka normalt schema.

Malinka sa...

Ja, fsk-inskolningen med numera-fyråringen, när han var 1,5 tog tre dagar.

Dagens sexåring är alldeles ifrån sig av undertryckt spänning – varför är det så kort i skolan?!

Jag måste fråga varför i hela friden det är så här.

JsN sa...

Jag minns att min mamma tyckte samma när jag började skolan. Varför inte sätta igång direkt när alla kommer fulla av förväntan över att bli stor och få börja skolan. Så det är säkert en gammal tradition!

fd +1 trappa sa...

Olika i olika kommuner och år. Förra året var det inte så i Sthlm. Men i år så bytte man antagningsprocess och då bidde allt försenat och man hann (nog) inte med detta i våras.
I kommunen där vi bor så sker hela inskolningen i juni av förskolepersonalen. Så dels så känner man redan i juni till exakt vilka klasskamrater man kommer ha, man är i skolan flera gånger och lär känna personalen, äter i matsalen osv. Helt fantastiskt.

fd +1 trappa sa...

Glömde tillägga det självklara: jag lider med er.