onsdag 4 augusti 2010

Heta hägringar om att bara få vara ifred.

Jag undrar hur många gånger per dag någon ropar: "MAMMAAAA! Kan du fixa det häär!" "Mamma! Kom hiiit!" "Mamma! Han nyper mig!!" "Mamma! Kan du torka mig!" "MAMMAAA! Kan vi gåååå nu!" "Mammma! Kan du byta batteri i mitt spel NU!" "Mamma! Hur sätter man på ljudet!?" "Mamma! Vet du?!" "Mamma! DU får hjälpa mig att städa upp allt lego i vardagsrummet! Jag tänker INTE göra det!!"

Mamma mamma mamma mamma!!!!!!

(Och för den delen lika delar Pappa pappa pappa pappa.)

Och alla mina egna: "AKTA!" "SLUTA!" "SSSSCCCHHHH!" "GÖR INTE SÅ!" "JAG HAR JU BETT DIG TUSEN GÅNGER!" "MEN FÖR SJUTTON GUBBAR, SLUUUUTA GNÄLL!"

Alla skrik.
Alla utrop.
Allt klampande.
Allt springande.
Allt klängande.
Allt fixande.
Allt tröstande.
Allt som det innebär att vara förälder.

Och eftersom vi är inne på femte veckan tillsammans.

Jag är så less.
Jag vill bara ha lugn och ro.
Stillhet.
Tystnad.

Vara ifred.

8 kommentarer:

CATOVENTURE sa...

Dom är ganska söta nu när dom sover!

Tjockalocka sa...

Jo. Precis. NU när dom sover.

Malinka sa...

Här är de också söta när de sover. Men hur söta är de när de välter en ur sängen kvart i sex i morgon bitti?!

JsN sa...

När de sover i sin egen säng JA. När de sover i min säng, helst på mig NEJ!

Anna sa...

Helvete. Jag känner precis som du, just nu.

Ellen sa...

Igår kände jag också precis så. Herreguuud liksom! Tyst, nej, bort, tyst!!!

Särskilt efter en mardrömsläggning som slutade med skrikande mamma, hysterisk femåring klockan 22.

Men sen drömde jag inatt att femåringen hade långt framskriden cancer. Att det handlade om veckor kvar i livet. Så idag är det inte så mycket gnäll från min sida.

Sen kommer det kanske hålla i sig tills imorgon, då är nog tröttheten och skavet tillbaka.

Fina sa...

Kunde ha skrivit det själv.. OCH tillägget: de är ljuvliga när de är ljuvliga!

Jag försöker ignorera "bad behaviour". Läste det i nån bok nån gång.

Åsa sa...

Inlägget får mig genast att tänka på detta underbara klipp: http://www.youtube.com/watch?v=cNkp4QF3we8