måndag 28 mars 2011

Tusen nålar

"Är det nåt särskilt ni önskar ta upp inför utvecklingssamtalet?"

Och på den lilla oskyldiga frågan där svaret förmodligen förväntades röra nåt inlärningsmässigt angående barnet ifråga, drar jag upp jobbiga jobbiga saker och svarar att

"Ja, vi vill prata om hur skolan arbetar med genustänket framförallt med avseende på pojkarnas träning i empati. Hur ni motverkar traditionella könsroller där "pojkarna jagar flickorna" bara för att så är det. Hur pojkarnas (!) eventuella stökighet och bufflighet kan stävjas och hanteras."

Och lämnar därmed över till fadern att ta snacket. Dödstrött på min egen röst.
Men med min privata känsla kvar i magen över hur det är att vara flicka i pojkarnas värld. Att bara lära sig acceptera att rutinmässigt bli inknuffad i en bokhylla eller närmsta vägg av en förbipasserande pojke, få armen vriden i tusen nålar av en kontaktsökande pojke som inte hade fått lära sig hur man annars närmar sig nån.

4 kommentarer:

Fina sa...

Men va? Oj! Jag hade två bröder som livvakter - kanske därför jag slapp sånt? Om nu inte de gav mig tusen nålar förstås... men då fick de tillbaka.
Nevertheless - BRA att du tar upp ämnet!

Sari sa...

BRA!

Maria sa...

Klockrent! Eller kanske en stilla undran hur man arbetar omkring barnens utevistelse, vilka "släpps" ut först?

Jos sa...

väl rutet. vi fyller på om någon dag. på vår planhalva.