tisdag 20 oktober 2009

Shoppingskräck

Jag älskade att shoppa en gång i tiden. När man tog bussen till stan, och avverkade de två shoppingstråken som fanns i Malmö; Södergatan och Södra Förstadsgatan. När man blev lite äldre: även bakgatorna Djäknegatan, Studentgatan samt Davidhallsgatan och Kärleksgatan.

Här fanns dom lite udda butikerna. Fyndade coolslitna 501:or på secondhandaffären på Kärleksgatan, en skinnjacka, några roliga femtiotalsörhängen. Grävde systematiskt igenom Skröfs&Prylar efter plommonstop från tjugotalet och tredelade tweedkostymer för en spottstyver. En veritabel skattkammare under jord, numera utstädad och omgjord. Såna affärer finns inte längre. Före ordet "vintage" och skenande priser på begagnat.

Jag visste helt enkelt vart jag skulle gå för att hitta kläder my style. Det vet jag inte längre. Stockholms shopping är stor och utspridd och jag hittar verkligen ingenting. Inte nåed. På snart elva år har jag fortfarande inte lärt mig. Hamnar oftast på Åhléns City (flest märken) men samtidigt i apati-koma. Too much. På NK får jag prestationsångest. På Kungsgatan dör jag polyesterdöden. Det sägs att det finns roliga butiker på Söder, men vem hinner leta reda på små dolda hål i väggen på lunchrasten?

Överväger starkt en personlig shoppare. "Ge mig en svart polo med plisserade ärmar i rätt storlek!" Och vips!

6 kommentarer:

Pär sa...

Jag kan var din guide på Söder. Säg bara till så tar vi en långlunch...

Åsa sa...

Åhlens har personal shopper gratis i 4h! Kolla hemsidan

Bloggerskan sa...

Det är därför K:fem i Vällingby kom som gudasänt till mig... :)

adrenalin sa...

Jag kör götgatsbacken, där finns Filippa K, Monki, Maritza och många fler. Jag misstänker att vi har väldigt olika stil, men jag tror att det finns ett par butiker du skule gilla där. En favoritbutik är wardrobe på hökens gata, värd en omväg. De har en webshop också.

Tjockalocka sa...

Tack för råd och dåd. Ja, Götgatsbacken funkar ibland. K:fem blir aldrig av (har varit där en gång och lovade mig själv att åka dit igen, utan barn, men när?). Åhléns shopper borde man kanske prova. Men jag vill helst hitta "min affär/er", med lite udda grejor... Svårt.

Kajsa sa...

Ser att Åsa också tipsat om Åhléns personal shopper. Testa! Maken var där för någon månad sedan och damn vad duktiga de var på att hitta rätt grejer till honom.