torsdag 22 oktober 2009

Sms - det nya svarta

"Blotta tanken på att du/ni sviker mig gör mig sjuk och illamående. M"

Min mor i sms-form, apropå det faktum att jag tar ledigt från jobbet och på egen bekostnad flyger ner för att stötta henne psykiskt under hennes flytt och stannar över en natt. Veckan efter det att jag kommer hem från USA och helst inte vill vara borta från familjen mer än nödvändigt. Men her view... BARA en natt! Att jag inte skäms. Och helst skulle det ha varit maken som åkte.

Och borta är det mellanrum av frid som infann sig efter att vi bokat upp henne hit till jul och betalt biljetter för 2500 spänn efter hennes skriftliga anvisningar om särskilda platser.

Jag gnisslar tänder. Jag har lust att slå knytnäven i en betongvägg. Fysisk smärta som kontrast till det som går sönder inúti. Satan!

14 kommentarer:

Jennie sa...

Du ska inte åka dit alls! Sätt hårt mot hårt. Fortsätt inte spela med i hennes sjuka spel - du måste hålla ihop och orka vara mamma, Jennie, livs- och arbetskamrat.

NU RÄCKER DET!

*så jävla förbannad*

och Kram <3!!!!

Unknown sa...

Men nu får det väl ändå vara nog!
Hon är inte frisk inte rimlig inte någonstans på något sätt!

Jag vet inte vad jag ska ge för råd men detta är mer än vad ni ska behöva stå ut med!!!

karina sa...

jobba mer på att bli som en gås. Det är så jävla svårt när en förälder beter sig illa. Men mer gåslik är nog liten del av lösningen!

k. sa...

Önskar jag hade nåt att säga. Det går inte bara att ösa... Kram på dig!

Malinka sa...

Det rimliga svaret på det är att om det inte passar, så slipper hon.

Jag förstår att det är svårt att ditcha henne helt på grund av din pappa, men ni måste försöka göra allt för att skärma av henne. Byt telefonnummer, mejladress, whatever. Om hon vill kontakta dig får hon gå via sin svärson.

Och boka av den där julbiljetten. Vafan ska hon hem till er och förgifta er jul?

Gafflan sa...

Jag beundrar dig att du orkar! Varför ska familjerelationer alltid vara dom som är svårast och mest komplicerade?!

Åsa sa...

beundrar dig för att du fortsätter att försöka, fast du gång på gång får skit ändå.

Anonym sa...

jeg forstår ikke hvorfor du utsetter deg og din familie for et sånt menneske.

Sari sa...

KRAAAAM!

Garderobiären sa...

Glöm inte kärnpunkten här: Du kommer aldrig kunna göra din mamma nöjd för hon VILL inte vara nöjd. Det är jättetråkigt, kanske t o m tragiskt och jag gissar att det beror på nåt kliniskt. Men oavsett anledning kan du inte påverka det, det kommer du aldrig kunna. Du kan sörja över det, men du kommer aldrig kunna påverka det.

Tjockalocka sa...

Om ni anar vad stödet behövs. Eftersom jag ill viss del fortfarande normaliserar min mors beteende och därmed blir osäker på hur jag får reagera.

Det är svårt, så svårt, att förklara varför jag inte bara bryter kontakten. Det hade jag ju gjort, vore det vem som helst annars än just min mor.

Jag ska försöka förklara såsmåningom.

Skånetös sa...

Vet inte vad jag ska säga. Det är så lätt att utifrån se det som att det bara är att bryta. Men samtidigt, hon är din mamma och på så sett en del av din historia, en av anledningarna till att du är den du är osv. Det är inte lätt att bryta med sina rötter, speciellt när man själv har barn som man vill föra vidare en del av sin historia till, ge dom ett sammanhang etc. Det verkar ju dessutom som att hon har en ganska bra relation till sina barnbarn.
Så jag tror nog på gåstaktiken. Skaffa en riktigt fet fjäderdräkt som inget biter på. Inse att hon aldrig kommer att ändra sig och att det inte är ditt ansvar att ändra henne. Inte heller är det din uppgift att vara henne till lags.
Låt den mesta av kommunikationen med henne gå genom din fantastiske make som verkar ha hittat rätt taktik.
Jag skulle antagligen göra precis som du om jag var i din situation, det är bara mänskligt.
KRAM!!!

L. sa...

Hon är inte sann. Jag försöker formulera mig, men kan inte, verkar det som.Jag tänker att en normal människa inte skulle skriva ett sådant sms ens om det verkligen förekommit ett svek. Inte till någon, och allra minst till sitt barn. Hon har förbrukat sin föräldrarätt för länge sedan.

Jos sa...

jag rekommenderar som vanligt gåstaktiken, likt så många andra.

resten (massor) tar vi över en fika. om du vill? jag är i Sthlm ons-fre.

kram!