söndag 4 oktober 2009

Helgen som gått

Tacofredag, nytt grepp. Testade 'creamy tacokrydda'. Gör inte det. Smakade rökt medvurst.

Lördag. Maken och barnen drog till plurret i Sumpan och svingade sina lurviga (ja, faktiskt!) i trettiotregradig saltvattenbassäng. Själv örlade jag runt på NK och förundrades över finanskrisens totala frånvaro bland de hundratals kortblippande människor som verkade tjacka tiotusenkronorsväskor på löpande band. Mitt shoppande inskränkte sig dock till sukt efter gamla klassiker (marinblå Busnel, samma som jag sålde i våras, nu tre loppalubas) och inköp av möglad get samt en krämig brie. Jo, och lämnade in gamle trotjänaren oljerocks-Brunte på fullservice (varmvaxning och ärmlagning) för en knapp tusing. Två månaders kö. Värt. Med tanke på snart tio års trogen tjänst. Nu tio till.

Middag med fd grannarna från spenaten. Spanska tapas och en halvtorr Riesling.
Flottkonfiterad anka som paradnummer, rödlöksmarmelad, ett bättre Bourgogne. Lingonkolapaj med pepparkakstäcke, en dekanterad halvtorr champagne.

Söndag i sundhetens tecken, till en början. Utelek i Vasaparken med Vallentunagänget, åkarbrasor och studsmattehopp. Rykande kaffe och kommandosoldatoutfit (show you later). Sen dekadens hos dagiskompisar som firade kanelbullens dag med hembakt och vi var the lucky ones som fick smaka smörigt goda kanelisar.

Rundar av med långkokt bolognese, ett bättre Bordeaux, en god bok (jag) och fyra maskiner tvätt (maken). Jag tycker mycket om söndagar. Faktiskt.

2 kommentarer:

Fina sa...

Åhhh, så smarrigt! Det närmaste vi kom var lammfärs med feta i ugn med en kanske inte helt matchad italienare till. Men barnen åt så det stod ur öronen på dem. Fast vänta nu - färska skaldjur med en god chardonnay i fredags och en pasta på lördagen... Det var en rätt schysst mat-helg ändå!

fd +1 trappa sa...

Ja, mums.
Magen stog inte i fyra hörn. Den passerade det stadiet och blev rundad.
Och ändå var jag hungrig när jag vaknade på söndagen!

Tack för senast!

PS Väntar med iver på ert svar om stuga! DS