lördag 12 september 2009

Käringjävlar och små barn

Satt med tre barn ovanpå ett köpcentrum nära mig, där det finns bibbla, Folktandvård och boende ovanpå. Samt lekplats. Liten tom lekplats. Ekar såklart mellan dom fula mijlonprogramsliknande husen ovanpå, men hey det är mitt på dan och vi är på en lekplats. I husen ovanpå bor uppenbarligen mest äldre damer. Fyra fem av dom står på sina trista betongbalkonger och stirrar ut. Klockan är halv tre.

Kommer en käringjävel, en sån där på långt avstånd avgjort surtant, en sån som inte tål barn.

-"Är ni nyinflyttade?" frågar k-jäveln.
-"Nej, vi bor inte här. Vi handlar bara härunder." svarar jag.
-"Har ni sett vad det står på skylten?" frågar tanten surt.
-"Nej?" säger vi och sneglar efter en i buskaget undangömd skylt.
-"PRIVAT OMRÅDE står det." säger tanten triumferande.
-"Jaha?" säger vi.
-"Ja, det är en lekplats bara för dom barn som bor här, och dom vet att dom ska vara tysta. För det EKAR. Tre barn är minst ett för mycket. Man kan inte höra TV:n i det oljudet! Man kan inte höra NÅNTING. Så TYVÄRR." gafflar k-jäveln.
-"Kom barn. Vi går härifrån." säger vi.

Knut stannar, kissar mitt i rabatten och råkar dessutom trampa ner en buske på vägen ut ur densamma. Jag kunde inte låta bli att mysa.

Nu kan tanterna kolla på TV klockan halv tre i fred.

4 kommentarer:

Chrissan sa...

Tyvärr finns det allt för många såna bittra kärringar i vårt avlånga land.
Log ett brett leende när jag läst om kisspausen! :)

Anonym sa...

Fy vad hemskt att bo på den gården.In på hemmet med skrällena.

Anna sa...

Haha jag gissar att det är min farmors gamla grannar på Fältan.

Lo sa...

Underbart att kissa i rabatten! Där fick hon!

Hörde om ett bostadsrättsområde med pool i Båstad, där min kompis barn blev tillsagda att inte bada mellan 16 och 18, "för det är ju cocktailhour". Ju.