måndag 7 juli 2008

Lappkast vid läggdags

Jag har så extremt uselt dåligt tålamod vid läggdags.
Särskilt när jag är ensam vuxen hemma.
Det krånglas och trixas och byts kuddar, det är täcken som ska vara på andra hållet och så ska det sjungas sånger på särskilda sätt och slutligen det sista traumat. Leksaken. Värst är när sonen ska ha sina legogrejor i sängen. Dom går ofelbart sönder, delar lossnar. Då blir det nya krångel och trix och bryt.
Ikväll, efter en genommysig eftermiddag och harmonisk kväll, blev jag bara plötsligt tokarg på krånglet. Skrek och kastade iväg leksakshelvetet. Sonen gråthysterisk. Han ähähäälskar nämligen sitt flygplan. Dottern undrar vad som händer. Vill vara med i all action. Slutscen: sonen och jag tröstar varandra.

Jag är en lugn och balanserad mamma.

Inga kommentarer: