torsdag 2 september 2010

Det hettar till på Fejjan

Man kan väl säga att jag kommit ut politiskt på Facebook.
Vilket är intressant.
På Fejjan är jag ju kompis med såväl intet ont anande arbetskamrater som forna klasskompisar från det blåaste av alla skånska blåshål.
Så det här kan ju aldrig passera obemärkt.

Generellt är det roligt att FB blivit så politiskt senaste veckorna. Folk vattenstämplar sina profilbilder med partitillhörighet till höger och vänster. Valhemlighetsmakeriet verkar inte vara lika viktigt på nätet.

Personligt är det intressant eftersom några av mina kontakter med all sannolikhet sätter kaffet i halsen. Dom yttre attributen är laddade med fördomar som nog skulle placera mig långt ut på högerskalan. Stadsdelen, diamantörhängena, lammullströjan. Men inuti den lilla tanten klappar ett hjärta som brinner för helt andra saker än bredare motorvägar och privatskolor.

På Facebook fick jag just en kommentar med en fråga på hur sjutton jag kan tänka mig att rösta på 'nån som tycker att halva befolkningen är mindre värd'.

Jag begriper ingenting.
Men jag förstår så mycket som att det finns oändligt kvar att förklara.
Som hur feminist blivit seklets mest medvetet missförstådda begrepp.

2 kommentarer:

Malinka sa...

Lustigt nog har jag inte fått några kommentarer alls på mig. Trots att jag bluddrat politik säkert 100 ggr mer än du.

Bloggerskan sa...

När man säger att halva befolkningen (q) är lika mycket värd som den andra halvan (m) så tycker man så klart att den andra halvan (m) är mindre värd än den idag är värderad till. Det har ju m-halvan fattat och oroar sig lite över hur det kommer att bli när de inte längre kommer vara övervärderade utan få kämpa för sin position som alla andra på q-halvan.

Det är i detta dilemma som feminismen kommer och klampar in och kräver en annan fördelning. Klart att det blir jobbigt för dem som redan har.