måndag 17 oktober 2011

Skillnad på folk och folk

Nä men ingen blir väl förvånad om jag säger att lurar återigen slängts på från hållet skånska slätten.

På sms-frågan om hur jag enklast tar mig från tågstationen till moderns inhägnade boende får jag till svar "ta buss 33 från Hyllie". Inte ens minsta lilla tanke på en liten snabb upphämtning medelst moderns splajdans bil som står lättillgängligt parkerad utanför hennes port, men icke. Taxi eller buss.

Det paradoxala blir när jag tänker på den upphämtningsprocedur som föregicks de tidigare Stockholmbesöken från hennes sida. Där det krävdes att både jag och maken skulle ta semester, en skulle stå på stationen och vänta en halvtimme innan tåget från malmö anlände, den andra stod och väntade med bilen precis utanför Centralen så att intet onödigt jobbigt steg skulle behövas tas, och middagen helst skulle vara förberedd och umgänget tillgängligt 24/7. Annars påslängda lurar, ledsna ilskna vykort, skuld och åter skuld.

Det är fine. Jag kan såklart ta en buss. Men grejen bara.

1 kommentar:

Jos sa...

alla tankar till dig idag. och du säger väl till om ni behöver hjälp? gör det! kram