fredag 26 augusti 2011

Sjuttiotalsglamour

När jag var liten kom det en gång i månaden förbi en tjej som sålde Avon.
Man fick en Avonkatalog och sen kryssade man för vad man ville handla. Det var skönhetsprodukter, parfymer, tvålar och små inredningspryttlar.
Mamma tyckte att tjejen var så trevlig så hon brukade handla lite grand.
För mig var det höjden av glamour.

Därför minns jag tydligt när jag en gång fick badskum i en flaska som hade formen av en robot. Supercool! Och jag minns också doften.

Så när jag imorse öppnade den nya flaskan med duschtvål och drog in doften drog jag samtidigt in doften av ett robotbadskum från svunna tider. Märkligt det där. Hur man på en millisekund slungas tillbaka.

3 kommentarer:

k. sa...

Tänkte också på det häromdagen. Fast det var mindre glamoröst. Augustimorgon, våt gata, passerade rabatt med nyponrosor. TYPISK skolgårdsbuske. Och med doftsinnets hjälp for jag för en stark sekund tillbaka till 80-talets lågstadieskola 60 mil härifrån. Starkt och flyktigt.

Tjockalocka sa...

Å ja! Herrejösses, var nyponbuskar en skolgårdsepedemi? Vi hade också det. Och innanmätet som man använde som klipulver...

Nipe sa...

Doften av kaprifol slungar mig tillbaka till tidigt 80-tal: en sensommarkväll i Västerås, en kluckande pool i en minimal radhusträdgård, skratt i bakgrunden och jag ska just hoppa i för femtioelfte gången. Så på förekommen anledning har jag nu planterat en kaprifol precis utanför altanen här hemma.