måndag 18 oktober 2010

Mansblind

Jag har ett lyte.
Jag är mansblind.
Det betyder att jag inte minns män i allmänhet.
(Däremot minns jag förstås män i synnerhet.)
Men 'gruppen män' utgör för mig en blind fläck, en grå massa, i mitt minne.

Hur ska jag förklara?

Jag upptäckte det redan som ung teknolog (i en skola fylld av män). Efter en fjorton dagar lång examensresa där vi kommit varandra ganska nära ska jag och en kompis hämta ut varsin videofilm från resan. Efteråt frågar jag min kompis: "Vem var han (som vi hämtade filmen hos)? Honom har jag aldrig sett." Min kompis stirrar misstroget på mig och säger "Det var Kalle som vi just varit två veckor i Brasilien med."

Vi kan gå på stan när min man plötsligt säger "Men är inte det din gamla kursare Olle?". Jag kollar och ba "Eeeh... är det? Naaaee? Eller?".

Jag kan gå på ett möte och mannen framför mig säger "Ja, vi var ju på samma delegationsresa till Mellanöstern i vintras." Jag: "?? Eh, ja... just det, jamen JUST ja, SÅKLART!" och korsar fingrarna i byxfickan.

Det händer aldrig med kvinnor, men ofta med män.
Jag är mansblind.

5 kommentarer:

Johanna sa...

Haha, det kanske bara är hjärnans fantastiska förmåga att sortera bort tråkig information? Män i allmänhet, tyvärr rätt trista.

Malinka sa...

Jag är tvärtom, jag är kvinnoblind. Har svårt att komma ihåg folk överlag, men betydligt sämre med kvinnor. (Men jag är lika dålig på att minnas namn, oavsett kön.)

Rusty sa...

Jag gör det med både män och kvinnor och jag känner mig lika hopplöst otrevlig varje gång det händer. Fast just som teknolog fick man väl klippa sig lite slack. 185 killar och 15 tjejer. Tro fan att det var lättare att hålla isär och komma ihåg de 15? Majoriteten av killarna såg ju dessutom exakt likadana ut. Samma frisyr, samma jacka, samma portfölj... Det kanske bara är så att du kommer i kontakt med fler män än kvinnor i ditt arbetsliv? Större underlag ger större utfall.

Anonym sa...

Känner igen mig totalt. Har även höra att det är vanligt att kvinnor är just mansblinda. Män är bättre än kvinnor på signalement när det gäller män medans kvinnor är bättre på kvinnor.

JsN sa...

I alla miljöer minns man de som sticker ut från massan. I en mansdominerad värld betyder det att männen är en grå massa... Jag är ungefär likadan, jag har otroligt svårt att minnas namn men också svårt att minnas män generellt.