måndag 26 juli 2010

Hello Kitty Fitty

I poolen i Frankrike.
En mamma. Två barn.
En kille, kanske tre, max fyra år, i badshorts med blixtar och dödskallar på. Tuffa svarta solglasögon.
En lillsyrra, knappt två bast, i volangig Hello Kitty-bikini med överdel. Rosa glajjor med hjärtan.
Ungarna hade knappast valt badkläder själva.

Jag blir så trött så trött.

Dottern i det här huset älskar också Hello Kitty. Men valde ändå ett par Spidermanbadkallingar till sig själv när hon fick välja hos den franska jätten.
Sonen tog ett par turkosa, utan figur.
Sen struttade dottern runt i läppglans och badkallingar uppenbart gjorda för pojkar (put fram) och kollade misstänksamt in den lilla Kittytjejen med överdel.

Det är väl just det. Att barnen inte får välja! Att föräldrarna väljer åt dom, helt baserat på kön, och är så ängsliga och rädda för vad andra ska tycka att dom helt köper det könsfixerade budskap som kedjorna pumpar ut.

Varför finns inga baddräkter och bikinis med Spiderman? Spiderwoman?
Varför inga badshorts med Kittykatten eller hennes kille?
Varför finns det ingen valfrihet?

(På pin kiv målade jag grannpojkarnas naglar i lila och guld, dom älskade det! Föräldrarnas kommentar: Hmm, ja, det var ju... jättegulligt.)

5 kommentarer:

milimina sa...

räcker med en tur till badstranden här i svedala, inte behöver man åka ända till frankrike för att bli så trött ;)

Tjockalocka sa...

Nä, absolut inte. Det var f.ö en dansk mamma. :-)

fina sa...

he he, mina barn fick lisebergsmuggar av kusinerna. sonen ville ha den rosa med prinsesskanin o dottern ville ha den blå med piratkanin. och målar jag mina tår får båda färg på sina naglar om de vill. they love it.

fd +1 trappa sa...

Men varför är det bara ett barn hos er som har blommor på örsnibben?
Hrm.

Tjockalocka sa...

Du har rätt. Och som jag alltid sagt; även jag är en gammal av konservativa föräldrar formad histora som måste lära om och lära nytt i synsätt och perspektiv.

Sonen ville också ha hål i öronen när han hörde att syrran skulle få. Men när jag frågade om det var för att han verkligen ville ha, eller om det var för att syrran fick nåt som han inte fick så var det det senare.
Vi enades om att han skulle få ett halsband istället (han valde ett hjärta med en hundvalp i...) och sen när han blir äldre fundera på om han fortfarande vill ha hål i öronen. Just örhängen verkade vara min inre fördomsfulla gräns. Konstigt faktiskt.

Men gällande kläderna så stör det mig att det uppenbarligen är så många flickor som gillar superhjältar men det finns inga kläder "för flickor" med superhjältar på. Bara den här eländiga katten. Eller Törnrosa. Vilket ju är fine om man gillar det. Men tänk om H&M kunde testa och köra omvänt! Tror det hade varit succé.