söndag 20 juni 2010

Tinnitus

Dax att läsa om "How to Talk So Kids Will Listen & Listen So Kids Will Talk" samt "Siblings Without Rivalry" märker jag.

Ljudnivån härhemma börjar vida överstiga arbetsmiljöetiska riktvärden, och det beror inte enbart på barnens konstanta och nervpåfrestande tokgnäll. Dom uppgivna och vilseledda föräldrarna verkar ha fått nog, och skriker tillbaka och slår näven i bordet.
Men det hjälper ju inte. Alls. Mest bara en frustrerad markering i allt det meningslösa gnälliga gnället. Jag ser nämligen rött ibland. Mitt humör är emellanåt extremt explosivt. Och eftersom jag inte slår barn, slår jag i bord istället.

Och eftersom lugna maken exploderade ett par tre gånger bara på den korta bilfärden mellan adjöfikan och hemmet, så insåg jag att nu är det dax för bokcirkel en deux.

Jag undrar när man kan ha en trevlig familjemiddag ihop. Nära eller nånsin?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Är de bra, de där böckerna? /en annan blirtokigpåsyskonbråkmamma

Tjockalocka sa...

Ja! Faktiskt! Men man måste öva, och läsa om. För jag glömmer och trillar dit, gång på gång.
Men jag kan verkligen rekommendera dom. Bättre än Juul, för dom innehåller praktiska exempel och övningar.