tisdag 4 mars 2014

Klänning + kofta + skor = problem

 
Det finns saker som har bekymrat mig i åratal.
Som det här med att kombinera klänning med skor och kofta. Mycket ilandish, men dock.
Varje gång jag bestämmer mig för att byta jeansen mot mina fina klänningar (för det har jag en hel del) så fastnar jag på endera följande:

a) Jag har ingen matchande kofta. Om jag har det, så har klänningen puffiga ärmar eller en krage som är svårt att "få in i" en kofta. Varför jag måste ha kofta? För att vi bor i Sverige. Jag fryser om bara armar/tunna ärmar.

b) Skor! Klänning är finast med finskor. Problemet är att vi bor i Sverige. I Sverige kan man inte gå ut i tunna finskor om man inte 1) ska på fest 2) är masochist eller 3) åker taxi till jobbet
Och att hitta "uteskor" som funkar till klänning? Beats me!

Nu när jag kommer få eget kontor, i maj, så tänker jag att jag kan bli en såndär prettotant som har pumpsen på jobbet och byter skor upon arrival.

Jag kallar på er hjälp. Vad har ni för skor? Och koftor?

Lägg till bildtext

5 kommentarer:

Lfthmn sa...

Klänning är bäst, Ingen protest!

En hel outfit i ett enda plagg (plus då kofta och strumpor om det är kyligt).

Kofta kan kan inte hjälpa dig med, har ett gäng basic-koftor i lite olika färger och klänningar som är tacksamma att ha under kofta men när det gäller skor finns för mig bara ett sätt och det är stövlar/bekväma skor till/från jobbet (åker tåg och cyklar) och ha ett par lagom högklackade, neutrala svarta pumps på jobbet som jag byter till. Det är nog så man får göra. Då kan man dessutom satsa på finare/dyrare finskor, eftersom man bara har dem inomhus och de slipper tåla väta och tråkigt grus såhär års - asfalt på sommaren. Man får ju vara lite praktisk. Inga revolutionerande tips, men låt inte såna små logistiska bekymmer stå mellan dig och snygga kjolar/klänningar på jobbet! Heja!

Malinka sa...

Ja, stövlar utomhus. Eller stövletter.

För vår- och höstsäsong har jag ett par lackskor från Clarks som funkar med kjol (mer strikt look) men annars blir det något med (låg) klack.

Koftor är skitsvårt. Lite tunnare (bomull) köper jag på InWear eller Stockh_lm (finns på MQ). Men tjockare varianter hittar jag aldrig såna jag vill ha. Får börja sticka själv igen.

Tjockalocka sa...

Stövlar funkar, om det är höst/vinterklänning/säsong. Stövletter tycker jag är svårt. Färg tycker jag är svårt. Så fort det blir lättare klänningar i ljusare färger blir det konstigt med svarta skor/stövlar/stövletter.

Fick lära mig att i Canada går alla runt med sin lilla skopåse. man transporterar sig i sneakers och har de andra skorna i en skopåse. Är väl inte van bara. Är ju extremt bekväm av mig.

Koftor - gaaaah! Hittar aldrig rätt färg/vet inte vilken färg jag ska matcha med. Vad har man för färg på kofta till en illcerise poplinklänning tex? En turkos? En lila? Gah igen.

Tack för tips, though! Jag tar med mig jobbpumps och bomullskoftor!

JsN sa...

Jag har en alldeles för stor samling odd molly koftor i olika färg och modell och material. (Jag brukar förvara mig med att jag har kofta istället för kavaj) Funkar utmärkt med kjol och klänning (likväl som med jeans)

JsN

JsN sa...

På skofronten däremot har jag alltid antingen stövlar eller så väntar jag till det är sandaltid eller väljer en klädsel som fungerar med converse. Jag klarar inte nätta skor med klack till kjol!

JsN