måndag 8 november 2010

Män som loskar

Vad är det med män?
(Jaja, bara somliga män, men dock nästan alltid, män)
Idag, på väg ut ur T-banan, bara på tvåminutersuppfärden, mötte jag två loskare.
Två män, som helt utan respekt för sina medmänniskor loskar snus och gammalt grönt snor rakt framför fötterna på mig på gatan. Som jag ska trampa i, väja för, äcklas av.

Så sjukt jävla äckligt!

Män som loskar, trycker fast snus, rapar, spottar, urinerar hej vilt i portar, hissar och trappuppgångar.

Vad är det för fel? Var gick det snett? Eller är det bara ännu en yttring av en skev könsroll som tillskriver män den självklara rätten att ta för sig av samhället utan att fundera en andra gång över dom som kommer efter.

4 kommentarer:

Annika sa...

Jag undrar detsamma. Det är loskor, snorblobbor, utspottat snus med mera överallt.
Män sitter och loskar ogenerat mellan sina egna fötter på tunnelbanan - jo, jag har sett det.

Det är vedervärdigt.

J sa...

Det är skitsnuskigt. Jag har noterat samma beteende hos unga rökande tjejer i förorten. Och hur fördomsfullt lät inte det där då? Men jag har sett det för många gånger för att det inte bara ska vara en tillfällighet.

Bloggerskan sa...

Själv har jag tillbringat dagen på möte om avtalsrörelsen 2010. Bredvid mig satt en man och snarkade. När han inte stoppade in illaluktande snus i käften. (Vilket han gjorde typ var tionde minut.) Mellan snusprillorna åt han godis och slängde pappret på golvet.

Här talar vi om en man 50+, förmodligen med ett ansvarsfyllt och välbetalt jobb och bra betalt. Som representerar sitt förbund på en partskonferens.

Sitter just och kollar SVT:s nya program om bortskämda ungar och anser att det finns gubbs i samma liga.

Kajsa sa...

Absolut! Samma sjuka som gör att män crawlar på allmäna badhus på ett sätt som stänker ner ca 3 omkringliggande banor utan minsta tanke på att ta hänsyn till sin omgivning. Det ingår inte i dessa mäns begreppsuppfattning att ta hänsyn till andra och sånt som pågår runt omkring dem.