torsdag 26 juli 2007

PARASIT!

Fick diarré. Trodde det var nåt jag ätit, men med tanke på att vi är en småbarnsfamilj med extremt dålig omsättning på middagsmenyerna består maten mest av genomsäkra grejor som korv och makaroner, ergo sannolikhet för matförgiftning relativt låg.

Blev alldeles matt. Illamående, huvudvärk, magkramper, och fullständig ränneskita. Maken tyckte det var jobbigt, ensam med två (tre!) individer inkapabla att ta hand om sig själva.

Ringde husläkaren som bara sade "det går över", "ta immodium och kolpulver", "drick mycket".
Blev inte bättre. Hade en inplanerad resa till Skåne med sonen, ett äventyr bara han och jag, till mormor och morfar. Insåg att jag förmodligen inte skulle kunna åka och ringde husläkaren igen som suckande emottog mitt överdrivna kulsprutekackel och bokade in tid. Tjatade till mig labtest. Bajsade i pyttelitet rör, groteskt kladdigt.

Proppade mig full av stoppande medel och tog sonen på ryggen och flög till Skåne. Däckade.

Måndag morgon ringer läkaren och säger att jag har fått en ytterst ovanlig parasit. Har jag varit utomlands?

Cryptosporidium


(Obs! Ej min.)

Inga kommentarer: