torsdag 26 juli 2007

Familjeliv

Siten alltså, inte tillståndet.

Jag är en inbiten debattör på Familjeliv, ett debattforum på nätet för människor som är i nån form av familjelivssituation.

Jag tillhör falangen "feministhuliganer", ett tight gäng som funnits sedan start. Men det jag egentligen ville säga var vilken insikt detta forum har gett mig! Jag tror jag har levt i en skyddad verkstad i en omgivning där kvinnorna kan och vill och tar för sig som vilken man som helst och där männen tar minst halva ansvaret för hem, barn och socialt liv. Så ser det tydligen inte ut generellt sett i Sverige 2007.

Tråd efter tråd nedlusade av besvikna, förbittrade nyblivna mammor som undrar "ska det vara såhär?".

Lite kan jag känna att de får skylla sig själva när de inte kräver/fattar att det är viktigt att dela föräldraledigheten.

Jag kommer att återkomma om det här. Kraftfullt.

2 kommentarer:

Kaos-Anna sa...

Vad heter du på Familjeliv då?
Kanske du är en av de jag stör mig på ;-)

Tjockalocka sa...

Säkert! ;-)

JeCa heter jag där, föga fantasifullt.

Det beror väl på, själv tycker jag att mina åsikter är ganska självklara (delad FL, lika rättigheter och skyldigheter och en herrans massa bortförklaringar till varför det inte blir så). Typ.