torsdag 11 september 2014

Fria fyrans förfäran

Denna abrupta övergång från trygga trean till fria fyran orsakar både mig och andra förvirrade föräldrar en hel del frustration. Jag är både mitt i det, en del av det, och samtidigt svävandes lite ovan. Betraktar det hela med fascination.

Lärarna är nämligen kolugna. Föräldrarna halvt hysteriska.
Eleverna... not so much.

Från fullständig rapportering medelst nyhetsbrev om exakt vad som händer kommande vecka från både skola och fritids så är det numera null. Barnen ska växa in i att ta det ansvaret själva. Notera läxor i läxboken, minnas muntlig information.

Och visst: Plötsligt har man ett ganska självständigt barn som tar sig till och från skolan själv, åker tunnelbana till sin träning, håller koll på tiden och läxorna (mmm...) och på det stora hela liksom klarar sig.

Jag vet att jag måste jobba på mitt kontrollbehov. Och det är det nog många som kämpar med just nu.

Inga kommentarer: