torsdag 21 augusti 2014

Politiken

Saker man inte vill bli citerad på: "Demokrati funkar ju inte när gemene man är idiot!"

Världen behöver ju vakna! (Lät lite Jehovas?) Hur kan man på allvar tycka att lägre skatt med urholkad gemensam välfärd är bra? Att företagens väl och ve är viktigare än miljön och klimatet och våra barns framtid? Att RUT-avdrag (som subventionerar en redan välbeställd medelklass' fiktiva jämställdhet) är viktigare än mer resurser till skolan? Att vi inte ska dela med oss allt vi nånsin bara kan till dom som kommer hit från krig och misär? Vad är det för FEL på folk?!

I den kontexten kan jag i mina mörka stunder fälla såna där uttalanden. Elitistiskt och cyniskt, jag vet.

Är redan trött på valdebatter. Dom bara ljuger och hittar på. Svarar inte på frågor som man faktiskt hade behövt svar på. Talar inte klarspråk. Bara populism och pajkastning. Tråkigt!
Säg förlåt nångång, säg "jag vet att vi lovade fler vårdplatser inför förra valet och så blev det inte så - det är skittråkigt och pinsamt, jag vet!"
 

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag brukar tänka likadant men har idag fått se hur människor från både höger- och vänsterskalan mötas angående utförsäkringar av sjuka. Mycket märkligt och plötsligt lite hoppingivande när även jätteblå, politiskt aktiva moderater inser att implementeringen av politiken inte blev riktigt vad som var tänkt.

Moi sa...

åh det borde finnas en delaknapp så jag kunde lägga ut dig på facebook bland alla mina bekanta som tror att den enda vägen är den blå vägen, den där ökad konsumtion kommer att leda till bättre välfärd, den som hävdar att Sverige går under med höjd restaurangmoms och den som hävdar att moderaterna räddat Sverige ur en finanskris.

jag älskar blått men inte i valsammanhang och jag var faktiskt inte medveten om hur illa berörd jag skulle bli av att bekanta tycker att alliansen ska sitta kvar.

Christel sa...

Håller med "Moi", skulle vilja ha en delaknapp så min omgivning fick ta del av dessa kloka ord.