måndag 13 januari 2014

Vända blad

Verkar som om den här julen varit jobbig för många. Kanske är det gråheten. Kanske nåt annat.
Jag vet att den varit det för mig. I stort och smått. Och det är svårare att klara små motgångar när man har några större i bagaget.

Jag har varit extremt låg på jobbet. Det känns som om jag står stilla. Eller går krabbgång. Möjligen backar neråt i nån slags reversiv process. Jag inser - trots mina tidvis exotiska arbetsuppgifter - att jag kommer dö demotivationsdöden om jag blir kvar.

Jag har inte blivit headhuntad. Man ska tydligen blir det i min ålder/med min erfarenhet sägs det. Jag är lika nollad på hur man skaffar andra jobb som jag hade varit på förhållandemarknaden om det hade varit aktuellt. Hur gör man? Alla säger kontakter, och jag har tonvis av kontakter men det händer fan inget där. Eller så har jag fel sorts kontakter.

Jag har brutit med min mor. Helt. Ett tag iallafall. Som ensambarn kan man ju inte riktigt göra det helt och hållet, men tillfälligtvis. Det har varit bråk (kring julfirandet) sedan oktober. Som kulminerade när vi berättade att vi passade en liten hund över jul. Då var vi plötsligt inte välkomna, och det gick absolut inte att lösa. När vi ändå åkte dit blev det katastrof, jag blev kallad både det ena och andra, och hon dök inte upp till den teaterföreställning hon lovat barnbarnen att gå med på. Vi checkade ut från Malmö två dygn i förtid och drog 60 mil hem till landet. Kurade ihop mig, grät, bröt ihop och gick vidare.

Jag hade fåfängt hoppats på åtminstone en eller två nyårskalasinbjudningar efter tre år med kalas hos oss. Det blev en jättetrevlig nyår till slut ändå, hos oss, med fina vänner och god mat, men jag hade verkligen verkligen behövt peppen att bli bortbjuden i år.

Jag har vänt blad. Livet känns mycket lättare nu när jul och nyårsskiten är över. Nytt år, ljusare tider. Några roligheter att se fram emot. Jobbresa till värmen med fin och rolig kollega (första gången jag får sällskap på flyget på typ tre år), skidhelg med bästa resevännerna i Romme, jag fyller 40 (!) - (fattar det inte riktigt, hur kan jag vara 40?!?), planering av 40-årskalas with surprise, och så hoppas jag på nån rolig resa till sommaren, hösten eller om inte annat jul 2014!!
Dessutom har det trillat ner en veckas extra semester, som statligt anställd 40-taggare har jag nu 7 veckor ledigt. Fantastiskt!
 

1 kommentar:

Anonym sa...

Skulle vilja ge dig en kram! Håller tummarna för att detta året blir så mycket bättre! / Jessica