torsdag 9 december 2010

Damn if you do, osv.

Mitt förhållningssätt till barnen.
Handlar det egentligen om dom. Eller om mig.
Skulden, den berömda som oftast börjar på "mamma-".
Rör den egentligen ungarna alls?

Jag tänker på det när jag surt fräser "Kom igen nu då, for Gods sake!" för hundrade gången denna morgon, fräser åt mina söta sölkorvar, och liksom orkar inget annat. Jag tänker, hade jag inte haft denna fixa idé om att inte lämna för tidigt och inte hämta för sent, så hade kanske alla varit gladare.

Jag menar. Hade jag lämnat och hämtat dom så att jag fick all den tid jag behövde för att sköta mina andra åtganden (jobbet), hade jag kanske varit mindre stressad, mer närvarande, mindre sur och mer intresserad av att verkligen vara med dom när jag är det. Med risk för att låta som en pappa från den gamla skolan. Men ändå.

Jag är sen till jobbet, jag går tidigt, jag är ständigt uppkopplad, påkopplad, intjackad. Jag pratar med barnen och kollar mailen samtidigt. Paddar. Telefonar. Bara sagostunden är helig.

Jag vet inte. Fan. Tror jag har kommit in i en existensiell ångestloop igen.

6 kommentarer:

JsN sa...

Jag trivs med vårt val med färre längre dagar istället för fler kortare, därför har vi förlagt vår deltid till hela lediga dagar. Vi sitter också hellre kvar på jobbet någon/några timmar de dagar vi inte hämtar just för att kunna vara närvarande hemma. Och för att jobbet funkar bättre så. Eftersom alla vet att jag kan stanna så länge det behövs två dagar i veckan så är alla OK med att jag vill gå 4 och måste gå senast halv fem två dagar.

Prova längre dagar och se om ni mår bättre! Det är inte farligt att äta frukost på fritids/förskola, tvärtom vinner du både den tiden du lämnar tidigare och frukosttiden i arbetstid. Och försök ta varsin _bestämd_ dag i veckan då den ene tar allt hemma hämtning/middag/läggning och den andre sitter kvar på jobbet precis hur länge den vill/måste/behöver

Kram och var rädd om dig!

Anonym sa...

åha vad jag känner igen mig. Förutom då att jag inte jobbar utan är f-ledig. Jag har i och för sig rätt hård hämt- och lämnatid eftersom han inte får vara mer än absoluyt max tim. Så jag låter precis som du beskriver, och det är inte kul

Jag måste bestämma mig varje kväll att imrogon, då ska jag ta det lugnt och inte brusa upp.

all sympati /Karina

fd +1 trappa sa...

Gorgeous!
Välkommen till klubben. Detta problem plus funderingar på vad man ska göra när man blir stor... Det sistnämnda hade ju du en affärsidé till mig som skulle vara som handen i handsken. Bara sitta hemma i hoodsen och håva in balubasen. Väntar fortfarande med spänning...

Funderar vidare på om jag inte borde kränga barnvagnar eftersom jag tog över i en affär nyligen. Personalen hade dessvärre ingen koll... Så jag klev in. När jag lämnade affären bad de andra kunderna om mitt visitkort!
:-)

Lenox sa...

Du är ju inte precis ensam om att känna så här. Jag upplever att de flesta föräldrar alltid har bråttom. och många barn mår riktigt bra av att komma tidigt till förskolan, att få ta det lugnt på morgonen, börja dagen med kompisarna och frukost och inte komma in när alla gruppkonstellationer redan formats för resten av dagen.

HUr det ser ut för barn på förskolan under eftermiddagar är olika men om de trivs och har kompisar och tycker om att vara dr, spelar det knappast inte så så stor roll om de får någon sen dag på förskolan om det kan underlätta för föräldrarna att vara närvarande andra dagar. Och av någon konstig anledning så har det börjat betraktas som sent att hämta barn efter 16. Är det månne för att barn slutar sova tidigare på förskolan och är tröttare om kvällarna nu och somnar vid 19? Jag vet inte men jag vet att det nog är ganska stressande för föräldrar att var osams med barnen alla de timmar de är tillsammans. Kanske kan en eller ett par timmar till ett par dagar i veckan underlätta för er så varför inte prova!?

Malinka sa...

När hämtar ni? Jag menar, hur för tidigt är för tidigt?

Vi hämtar den sista 16.30 och tycker det är för tidigt egentligen, men det behövs för att våra kvällar ska fungera som vi vill . Och nu när vi har möjligheten, så tar vi den.

Men om vi kunde trolla fram maten på bordet, så vi kunde komma hem kl. 18 utan problem, då skulle vi hämta 17.30 i stället. Utan de minsta skuldkänslor för barnen. Herregud, man måste ju jobba! Världen kräver att man jobbar, men så ska man känna skuldkänslor för att man har barn?! Nä, ingen tjänar på det.

Tjockalocka sa...

Ramtiderna är 8.30 - 17.
Är det jag som lämnar blir det dock närmare 9 eftersom jag är så trött på morgnarna. Vi hämtar mellan 16-16.30. Och jobbar som sagt ofta på kvällarna.