tisdag 17 augusti 2010

Perikles land

Nu läser jag om Danmark.
Om danskarna.
Och deras främlingsfientlighet som sitter i det politiska finrummet.

Blev intresserad efter att ha läst "Drottningoffret" (Hanne-Vibeke Holst) och köpte därför Lena Sundströms "Världens lyckligaste folk".

Det är sånt där som fascinerar mig. Man liksom sätter läschokladen i halsen och tänker "Men hur kan dom säga sånt där korkat offentligt! Nån borde stoppa dom, det är ju pinsamt!". Jag inser såklart att det finns många svenskar som tänker en massa likadan skit, men inte säger det eftersom det inte är politiskt korrekt. Och frågan är vilket som är farligast. Men det blir väldigt läskigt när man läser Dansk Folkepartis valaffischer.

4 kommentarer:

Bloggerskan sa...

Kolla Lena Sundström kl 21.00 på TV4 ikväll. Då visar hon att dom finns även här.

k. sa...

Jag läste ut boken förra veckan. Och har sen dess refererat mycket ur den samt rekommenderat den till "alla". Hon är skitbra tycker jag. Och det är skrämmande. 24-årsregeln, en grej i mängden.

Kajsa sa...

Ja huga. Läste också boken nu i somras och tänker mycket på det som stod i. Nu har jag, delvis som en följd av det, nyss påbörjat boken "Jag är inte rabiat, jag äter pizza" som är en samling reportage om Sverigedemokraterna. Läst?

Tjockalocka sa...

Kajsa: Nix! Men gör gärna så tack för tipset!