tisdag 17 juni 2008

Sill i dill

Först är det mars, sen är det mars, sen är det mars och
PANG
så är det midsommar.
Och ingen fattar hur det hände.

Och var vi än är så ska Skånesillen med, efter ett numera klassiskt recept från min vän E's nordöstskånska moder:

Mozzarellasill
Matjesill
Mozzarella
Smakrika tomater
Kruk-basilika
Olivolja

Varva skivor av mozzarella och tomater och matjesill på ett stort fat.
Häll över lite av spadet och någon matsked god olivolja.
Strö över rikligt med färsk basilika.

8 kommentarer:

Jos sa...

Tack för tipset!
Jag våndades just över vilken innovativ crossovervariant vi skulle ställa fram till sillunchen i övermorgonsmorgon.

Midsommarplaner?

Tjockalocka sa...

Det här låter märkligare än vad det är - det är fantastiskt gott! Jfr italienarnas salta sardeller till tomat och mozzarella.

Plan: Väddö.

Ni?

Malinka sa...

*ulkar*

Nej! Inte sill på mozzarellan!

Anonym sa...

Malinka,
jag är ingen fan av sill överhuvudtaget men kan verkligen intyga att denna anrättning är fantastisk. I princip den enda sill jag äter. Å helst i nordöstra Skåne.

Tjockalocka sa...

Malinka: Prova! You'll be surprised!

Anonym sa...

Härligt att se moderns anrättning spridas vidare... Eller är det bara vi redan frälsta som kör det på bordet i år igen (för typ tionde året). Hur som helst kommer morsan bli exalterad över att hennes recept har hamnat på 'dä därana nätet'. Kram E

Jos sa...

Väddö är helt klart grejen. Grizzly ligger på den ön, vet du. :-) Med den sillen blir det garanterat en minnesvärd högtid. Jag kan härmed sluta missionera.

Glad midsommar.

Ina sa...

Åh. Det där låter gott, det måste jag testa!